5/8/2019
Wist je dat...je even moet nadenken over de ruggenwervelbeweging bij de asana's?
De wervels bewegen in 6 richtingen: voorwaarts buigen, achterwaarts buigen, zijwaarts buigen en draaien. Gecombineerde bewegingen bestaan ook maar die doen we niet graag tijdens een yogales. Laten we het even hebben over het strekken van de rug. Wat hol is wordt minder hol (flexie van de onderrug), wat bol is minder bol (extensie van de bovenrug), de tussenwervelschijven krijgen meer ruimte. Welke houdingen zijn nu ruggenstrekkers? En wat moet je dan doen zodanig dat het ruggenstrekkers blijven en de wervelkolom niet voorwaarts gaat buigen (met alle gevolgen vandien, lees 'hernia') We sommen er een paar op:
namastay zennnn :) Sabine
4/8/2019
Wist je dat...het woord Hatha van Hatha-yoga NIKS te maken heeft met zon en maan in het Sanskriet?
Volgens de moderne literatuur staat HA voor de zon en THA voor de maan, maar dat is onjuist. Dit is een misverstand dat stilaan gegroeid is door de jaren door. In de klassieke geschriften, meer bepaald de ‘Hatha yoga pradipika’, beschrijft SVATMARAMA alles over het balanceren van je vrouwelijke en mannelijke energie in je lichaam; de ida en pingala nadi; en hier is dit misverstand uit voort gevloeid. Hatha betekent eigenlijk ‘inspanning’; ‘kracht’,…. De houdingen vragen een zekere inspanning, het volhouden van je yogapractice ook. In het Westen is het vooral deze vorm van fysieke yoga die eerst bekendheid heeft gekregen in de vroege jaren ’60 (de klassieke yoga zoals Sivananda yoga). Tegenwoordig kennen we ‘Hatha-yoga’ als een zachte yogastijl die voornamelijk uit statische asana's bestaat. Waaruit een les inhoudelijk bestaat hangt van de opleiding van de teacher af, weet dat een Anusara opgeleide teacher iets heel anders zal geven dan een Sivananda opgeleide teacher! namastay zen Sabine
3/8/2019
Wist je dat...het 'opbreken ' van je bovenrug in elke yogales zou moeten gebeuren?
Observeer je eigen houding of de houding van anderen in het dagelijks leven. Je merkt dat de bovenrug vaak te bol is, ingezakt. Het grijpen met de armen naar voren, het bekijken van je smartphone maakt de houding nog erger. Je rugspieren worden zwak en de borstspieren kort, de nekspieren verkrampen door het zware gewicht van je hoofd. Het middenrif heeft onvoldoende ruimtebeweging, de longen ook. Van mijn 1 m 64 schiet er 's avonds nog maar 1 m 62 over en wie weet binnen een paar jaar 1 m 55, DUS... Niet slecht om hier dan even alle dagen 3 minuten aandacht aan te geven! We willen de rugspieren los maken zodanig dat het bovenste deel van de wervelkolom terug rechter komt. Hoe doe je dat? Met de welbekende BACKMITRA of met een rechthoekig gevouwen deken die je onder je middenrug plaats, in de breedte, het onderste deel van je schouderbladen nog OP het dekentje. De bovenrug wordt rechter, het middenrif kan beter bewegen en een betere ademhaling geeft ons een goed gevoel. Het rechter lopen geeft ons meer zelfvertrouwen en maakt ons HAPPY. Zo simpel toch? Nieuwsgierig naar meer verwenning voor je rug? Martine geeft rugyoga elke zaterdag om 11.15. ;) namastay zen, Sabine PS. op de bovenste foto ons allerliefste Gerdje op een backmitra <3
2/8/2019
Wist je dat...
achter een aantal houdingen mooie verhalen schuil gaan?
Zo ken je vast en zeker wel de krijgershoudingen 1, 2 en 3. Lees hieronder het mooie verhaal dat erbij past... Lang geleden in de hemelse gewesten leefde een jonge man, Lord Shiva, en een jonge vrouw, Sati (ook gezien als Shakti). Shiva en Sati waren waanzinnig verliefd en wilden trouwen. Sati was de dochter van koning Daksha. De koning was het er niet mee eens dat zijn dochter zou trouwen met een gevreesde yogi die danste, zong, en bedwelmende middelen goedkeurde. Om zijn afkeuring te tonen organiseerde Daksha een groot feest, hij nodigde iedereen uit uit het universum, met uitzondering van Shiva en Sati. Sati hoorde over de uitbundige partij die haar vader organiseerde om Lord Shiva te straffen. Geërgerd, smeekte ze Shiva om toch met haar op het feest te verschijnen. Shiva antwoordde: "Waarom gaan, we zijn niet uitgenodigd?” Sati besloot om alleen te gaan. Toen ze aankwam riep haar vader dat ze haar verstand moest gebruiken en haar echtgenoot moest verlaten. Sati besefte dat haar vader haar zou nooit begrijpen, en ze kondigde aan dat ze niet meer wou geassocieerd worden met het lichaam dat ze van haar vader had gekregen. Vastbesloten nam ze haar plaats op de vloer in het midden van het feest en sloot haar ogen. Ze visualiseerde Shiva en vervolgens door pranayama (ademhalingstechnieken) en andere yoga-oefeningen ontwaakte haar Agni (interne vuur) waardoor haar lichaam in vlammen verging. Uit verdriet en boosheid trok de woedende Shiva een stuk van zijn haar uit en vanuit dit haar creëerde hij de felste strijder, die hij Virabhadra genoemd. Vira is het Sanskriet woord voor held en bhadra betekent vriend. Shiva beval Virabhadra naar de feest te gaan en wraak te nemen voor de dood van Sati. Virabhadra doodde met zijn zwaard vele feestgangers vooraleer hij Daksha onthoofde. Shiva kwam al snel af om te zien wat Virabhadra had volbracht. Toen hij aan kwam veranderde zijn woede al snel in verdriet, gevolgd door mededogen. Ook Sati kwam in een andere gedaante terug en was vol verdriet. Shiva zocht naar Daksha, maar vond alleen zijn lichaam. Shiva nam de kop van een geit en plaatste het op het onthoofde lichaam van zijn schoonvader waarna hij het weer tot leven blies. Toen Daksha ontwaakte, herkende hij zijn fout en boog voor Shiva. Shiva liep weg om alleen te zijn met zijn geliefde Sati. Weet dat Lord Shiva staat voor het Hoger Zelf, Sati (Shakti) staat voor het hart en Daksha vertegenwoordigt het ego. Het verhaal beschrijft dat het Hogere Zelf het ego vernietigt in het belang van het hart. Door mededogen zal het hogere zelf het ego wel vergeven maar hem de essentie van het hart laten herinneren. De acties die Virabhadra nam die nacht in de strijd resulteerde in de asana's die we hebben leren kennen als Virabradhrasana 1, 2, en 3:
Dit verhaal en vele andere verhalen kan je lezen in het boekje van Arjuna Van der Kooij en Alana Kaivalya namastay zen Sabine
1/8/2019
Wist je dat...'yoga' oorspronkelijk bijna niets met houdingen te maken had?
In de 19 de eeuw, toen men over yoga sprak, bedoelde men niet zozeer de yogahoudingen, maar legde men de nadruk op de ademhalingsoefeningen, de meditatie, de kriyas (reinigingsrituelen). Pas begin 20ste eeuw besloot Krishnamacharya, om op te boksen tegen de bodybuilding rage, om meer yogahoudingen te introduceren en zo 'yoga' terug populair te maken bij de jeugd. De 'jeugd' was toen Patthabi Jois, Iyengar, Bikram,..., studenten die achteraf een eigen stijl hebben ontwikkeld en naar het westen hebben gebracht, gebaseerd op de dualistische filosofie van Patanjali. In het westen had men tot de jaren 1960, alleen weet van de klassieke non-dualistische yogastroming, zoals de Sivananda yoga. Best zweverig vond men en dus weinig aanhangers. Maar vanaf de jaren 1970 gebeurde er een heuse verandering in de Verenigde Staten. Ashtanga yoga en Iyengar yoga vonden hun weg dankzij yogi's die in India bijschoolden en deze yogastijlen overbrachten. Zeer snel vonden velen een eigen stijl uit, met een andere filosofische achtergrond, met een vaste serie of niet, met het gebruik van props of niet, lang een houding aanhouden of een snelle flow, alignment gericht of niet, je kan het zo gek niet bedenken. Europa volgde 20 jaar later, Belgie bij de laatsten. Maar hey, kijk nu, de yogastudio's schieten als paddenstoelen uit de grond. De onwetendheid ('inside joke voor yogi's :) ) is er spijtig genoeg nog volop. Er is niet 1 juiste stijl, er is niet 1 juiste filosofie, je bent geen betere lesgever als je naar India geweest bent (gezien de meeste stijlen door westerlingen zijn ontwikkeld),... Join the club en blijf open minded. We willen allemaal hetzelfde toch, namelijk योगश्चित्तवृत्तिनिरोधः (yogash-chitta-vritti-nirodhah), of met andere woorden KALM ZIJN EN BLIJVEN. namastey zen, Sabine |
AuteurSabine Libbrecht Archieven
Mei 2020
|